Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

lördag 22 november 2014

Maze runner: I dödens labyrint #1


Författare: James Dashner
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2014
Serie: (The) Maze runner #1
Sidantal: 367 (Med två kapitel från nästa bok i serien!
Språk: Svenska
Originaltitel: The Maze Runner
Genre: Dystopi
Övrigt: Utläst 15 November 2014



När Thomas vaknar upp i en ranglig hiss minns han ingenting. Förutom sitt namn.. om det ens är hans riktiga. Han minns saker som att gå på bio, caféer, julafton osv men har inga minnen av vem han upplevt dem sakerna med eller vart han kommer ifrån. Men han är inte ensam. När hissdörrarna öppnas möter han en massa tonårskillar, som precis som han har fått sina minnen raderade. De är inlåsta i ett område som kallas "Gläntan" och som är omringat av höga murar. Efter ett tag får Thomas reda på att de är fångade inuti en enorm labyrint. Där finns det farligheter och murarna inuti labyrinten rör sig varje natt.

Livet i labyrinten har följt samma mönster länge, men när Teresa dyker upp där förändras allt. Hon är den första tjej som kommit dit och det verkar som att hon och Thomas har känt varandra i sitt "tidigare" liv. Kanske kan hon väcka minnen och känslor inom Thomas som hjälper dem att hitta ett sätt att ta sig ut ur labyrinten. Men frågan är också, vad finns det för värld där ute? Är det något att längta efter?

Omdöme & tankar:

Det tog ungefär 100 sidor innan jag kom in i boken, men sedan var jag fast. Fast det är ju en helt ny miljö och det tar väll ett tag innan man kommer in i miljön. Men tyckte det kunde gått lite fortare, än 100 sidor. Men, men. Boken vart faktiskt riktigt bra sen! Den var helt klart spännande, och jag bara älskar vissa karaktärer. Dock fastnade jag inte riktigt för Thomas, huvudkaraktären. Trodde han skulle vara tjejernas favorit typ, fast nu var det ju bara 1 tjej med, men hoppas ni fattar haha. xD

Men Chuck var ju bara för söt, Thomas lille vän. Han hamnade dock lite i skymundan i slutet tycker jag. Och när jag kolla på han som spelade Chuck i filmen, så tror jag att han blev perfekt till det. Han ser så busig ut.


File:Chuck-the-maze-runner-37624809-1200-1000.png
Där är Chuck. Ni som läst boken förstår bättre..
Man vet även inte riktigt vem man kan lita på, för alltså alla skiftar humör. Ibland var Newt, en av karaktärerna jätte snäll och sen kunde han bita ifrån. Men jag tyckte helt klart bättre om Newt än om Alby. (Som var deras "ledare") Jag tyckte även om Minho,
en av löparna. (Ett ord som ni lär er vad det betyder, om ni läser boken!)
 
Strunta i texten, jag fattar den inte. Men där är det bilder på Newt.
Och alltså, han ser såå söt och snäll ut. Lite så här fangirl. *-* Men
han är liksom 24 år, trodde han skulle vara under 20 i alla fall. :(
Och jag fattar nu lite av texten kom jag på, men ni måste läst
boken / filmen för att fatta, antar jag.
Men jag tyckte faktiskt om boken! Men ett minus för att det tog ett tag att komma in i den. Nu är det nästa fråga, kommer jag våga se filmen? Haha. Dem där klagarmonsterna verkar inte så trevliga enligt beskrivningarna i boken. Vilka har sett filmen? Var den läskig? :) Eller vad tyckte ni om boken? Lätta lite på hjärtat i kommentarerna ;)
Jag längtar förresten efter del 2, för man fick provläsa de första 2 kapitlerna från den boken. Tror den ska komma ut i år i alla fall, får kolla upp det.
 
 

2 kommentarer:

  1. del två släpps med svensk översättning imorn!!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ihhhhhh du har ju alldeles rätt! :DD Tack för infon! Förresten fin blogg, har aldrig stött på dnr tidigare & kul att du lyckades hitta hit! :)

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...