Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

lördag 20 december 2014

Hannah funderar : Julgran

Det här en liten fundering som jag haft i tankarna ett tag och eftersom det handlar om julgranar tänkte jag att jag kunde berätta om det. För det är ju snart jul! :D





julgran

Där ser ni granar. Livs levande granar. En gran hemma hos någon
och sen några som växer i skogen. Nu till nästa bild:

Vectores árboles navideños

Så här ritar väll dem flesta granar & jag gör den här:

Ungefär den gör jag ja om någon säger åt mig att rita en julgran. (Obs:
ej mitt finaste, bara så ni förstår ungefär) Det är ju en av de typiska
granar som de flesta ritar och när någon säger julgran så ploppar
den upp bland mina tankar.

Nu till funderingen..
Jo, om ni jämför den tecknade granen & den verkliga. Studerna gärna dem ett tag. Ser ni någon skillnad?
Hint: Det har något med grenarna att göra. Kommit på något?

Nu vet jag inte vad ni tänkt på, men det här tänkte jag på:
På den tecknade granen så ritar man oftast grenarna neråt (kolla på min) medans på den verkliga granen så går grenarna mer uppåt. Så jag tycker att det är skillnad & det här har jag väll tänkt på ett tag. Vad var det som fick människorna att börja rita granarna som vi föreställer dem om vi ska rita en? Eftersom de inte liknar de riktiga granarna så mycket så undrar ju man lite.

Jag kan ju anta att någon eller några började göra "min" ritade julgran och på så sätt spriddes den bilden av julgranen. Men visst är det ganska coolt? Att jag en dag kommer på när jag åker bil kommer på att grenarna inte stämmer överens. Och att en ritad gran oftast inte liknar en riktig julgran. Jag tycker att bilden inte är riktigt rättvis.

Jag vet inte om det här endast har hänt med julgranar. En stjärna som vi föreställer oss om vi ska rita en liknar ju egentligen inte en riktig stjärna, som är ett stort glödande klot kallad sol. Så det är väll ett till exempel. Vi kanske förenklar något när vi ritar? Om ni kollar nedan, så ser ni att den till höger är så mycket lättare att rita.

Det är likaså med en sol, fast en riktig sol liknar mer en stjärna ibland än de man ser på himlen. Men jag antar att det är mycket man förenklar.



Har ni märkt det här någon gång? Eller är det jag som är extremt efterbliven? Kommentera vad ni tycker om det här, för jag är nyfiken! :D Förresten har ni något fler exempel på såna här saker?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...