Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

fredag 9 januari 2015

Jägaren - Mickey Bolitar #2

 
Författare: Harlan Coben
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014
Serie: Mickey Bolitar #2
Sidantal: 334
Språk: Svenska
Originaltitel: Seconds away
Genre: thriller, lite deckare (?) , spänning, vänskap, lite smått kärlek äventuellt
Övrigt: Utläst 30 December 2014



Som vanligt när det är en fortsättning i en serie, så varnar jag för spoilers för den första boken! :)  Klicka här för > Recension på första boken i serien

Thriller, thriller, thriller, spänning, spänning, relationer, vänskap, så efterlängtad, och nu så älskad. Om jag får beskriva boken. Haha, dock lite kortfattat så här kommer en recension:
 
~
 
Jag börjar att berätta om serien, för att ni ska förstå hur det ligger till. Jo, boken handlar om Mickey Bolitar som sett sin pappa gått bort, efter en bilolycka. Just nu bor han hos sin farbror Myron Bolitar, som någon kanske känner igen namnet på. För han är huvudperson i Harlan Cobens serie, med genren vuxendeckare / thriller, så jag tycker det är ganska coolt att det lite hänger ihop! Men något stämmer inte med hans pappas död, och därför söker han efter ledtrådar. Samtidigt förföljer den mystiska organisationen Abeona Shelter honom. Vilket verkar hänga ihop med hans pappa, som jobbade för dem.
 
Abeona Shelter ger liksom i förra boken, Mickey uppdrag & faror följer efter Mickey, och liksom i första boken hamnar han i trubbel med sina vänner. Som är Spoon, den smarta men samtidigt något korkad (hittar inte rätt ord) & Ema , den mystiska men samtidigt coola tjejen. De hamnar ju i trubbel & nu måste de hålla sig borta från mannen som jagar de & samtidigt lösa uppdraget som Abeona Shelter gett dem, att lösa mysteriet med vem som sköt deras klasskompis Rachel, som även är deras nyfunna vän. Läs för att se hur de går för dem!
 
Jag vet inte om det går att fatta något, jag råder er som inte läst första boken att kolla in den, åtminstone handlingen där. Omdömet om den här boken kan ni självklart läsa. Men man måste läsa båda böckerna för att förstå hur allt hänger ihop. Recension på bok ett här. Fast man får inte veta så mycket om det hela i den recensionen heller. Jag vet inte, det bästa rådet är att läsa boken. x)
 
Omdöme & Tankar:
Som jag nämnde i början så är den här boken älskad av mig, den första boken i serien också. Hela serien. Det är väll inte några av de vackraste böcker jag läst, vilket brukar platsa bland favoriterna. Men den här är så SPÄNNANDE. Jag älskar samtidigt relationerna. Den modige & vad jag tror snygge Mickey, mystiske Ema som jag hoppas ska bli tillsammans med Mickey (haha!) & deras lilla Spoon. Som är deras lilla glädjeprick, men samtidigt en aning jobbig. Spoiler: SOM JAG HOPPAS ÖVERLEVER: FYFAN HARLAN ANNARS! DÖDA INTE SPOON. Slut på spoiler.
 
 
Så den här spänningen, karaktärerna, relationerna, bakgrunden, allt! Det passar så bra ihop, och jag älskar det. Mickey får mig att vilja bli lika modig som han. Många kanske uppfattar mig som smart, men jag tycker Mickey är det! För att i en knepig situation komma på sådana idéer, gör en avundsjuk. Jag vill vara lika snabbtänkt & modig. Det känns som smart för mig, inte att kunna plugga in en massa saker som man sen typ glömmer bort. Att vara smart i massa olika situationer. När jag är stressad får jag typ panik & hjärnsläpp + allt går dåligt. Vilket inte är någon hitt, haha! :)
 
Men jag älskar den här böckerna, för spänningen går inte att ta miste om! Språket tänker jag inte så mycket på, men karaktärerna gillar jag! Liksom handlingen, och jag gillar att det hör ihop med andra världskriget, den där organisationen grundades av en person som överlevde en tid i konserationsläger (stav) & vad som sägs lyckades rymma. Jag tycker det är intressant, för vet inte om Lizzy Sobek fanns på riktigt eller inte!
 
Sista delen kommer ut i vår, så den boken kan man kanske ha med till en punkt på Läsutmaning 2015. Ni hittar info om läsutmaningen här & min statussida hittar ni här. Skulle vara jätte kul om du ville anmäla dig! Men punkten var något med läs en bok med anknytning till andra världskriget. Så det borde nog gå, det finns en liten anknytning.. i alla fall jag längtar tills sista delen som heter Sökaren kommer ut! ♥
 
Sökaren
 
 

2 kommentarer:

  1. Sv; Hej! Superkul att du hittat tillbaka! Att studera fotografisk bild är väldigt roligt och kreativt, det finns alltid arbeten som stillbildsfotograf med det är såklart att det är svårare att få ett arbete. Men alla drömmar går att uppnå! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ja, det tycker jag också! ;) haha.
      Jo, låter intressant. Men att bara vara fotograf känns inte så kul heller, jobbar hellre på tidning eller något liknande. Där det är mer fritt. Fast inte så roligt att ta kort på olyckor, om man jobbar med nyheter. jag har ingen aning, kanske är mest mot fritidsfotograf! Men finns det nått yrke där man fotograferar typ blommor, hus, insekter, solnedgångar, snö, nej men allt det där vanliga. Det är det som är kul att fota.. :/ kram Hannah!

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...