Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

lördag 21 februari 2015

Pappersstäder

 
Författare: John Green
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: 2014
Serie: -
Sidantal: 362
Språk: Svenska
Originaltitel: Paper towns 
Nyckelord: Vardag, kärlek, att försvinna, leta efter någon, vänner, känna sig hopplöst förtvivlad, lite spänning
Övrigt: Utläst 14 Februari 2015
 
 
Nu är min andra John Green - bok utläst! :D I den här recensionen ska ni få veta vad jag tyckte om den! Det är inte en ny TFiOS, men ja alltså jag gillade boken ändå. Känns som att min recension avslöjar rätt mycket om karaktärer och sånt. Så om ni inte läst boken är kanske inte min recension den bästa att läsa! Så ni vet!
 
~
 
Bokens huvudperson Quentin har alltid varit hemligt kär i sin granne. Grannen heter Margo och hon är både äventyrslysten och fantastisk. Hon nämns ofta med sitt hela namn, Margo Roth Spiegelman. En natt knackar hon på Quentins fönster och ber honom att följa med som chaufför. Till ett rätt så pulshöjande uppdrag! Under deras lilla tur, så börjar Quentin självklart tro att de kanske faktiskt finns en chans att de kan bli ihop!
 
Men morgonen efter är Margo självklart försvunnen. När Quentin började få upp hoppet också! Men Margo har inte försvunnit alldeles spårlöst. Hon har lämnat ledtrådar, till just Quentin, med ett tydligt budskap: Hitta mig om du kan!
 
Omdöme och tankar:
Som jag nämnde i början av inlägget, är det här ingen ny TFiOS. Men jag gillar verkligen den här boken ändå. Den innehåller verkligen saker som jag gillar. Kärlek, spänning, vänskap och lite smått thriller. (ett tag i alla fall) Och då allt det här var med, så passade handlingen mig verkligen!
 
Jag tyckte inte att boken var långtråkig, som jag vet några tyckt! Det var bra tempo och slutet var spännande. (just de första sidorna var lite tråkiga, dock) Men slutet var väll rätt förutsägbart ändå, jag hade trott att det skulle gå ungefär så. Spoiler: De skulle ju fortsätta hålla kontakten, men jag hade trott att de skulle mötas och att hon skulle följa med honom hem, men det blev inte riktigt så! Slut på spoiler.
 
Kommer skriva om karaktärerna, så kanske känns lite för mycket spoiler, så sluta läs isåfall. Kan vara kul att upptäcka deras egenskaper själv!
 
Karaktärerna kom jag inte överens med i början. Men det släppte verkligen sen! När Margo försvunnit och det blev spänning, så kände jag att Quentins kompisar blev mer roliga! Quentin kom jag väll rätt bra överens med. Lite nördig (= John Green) men samtidigt söt. Lite sådär halv populär. Men han utvecklades verkligen! Han var rätt gullig när han började förstå sig på poesi och började tala mer poetiskt. Men en sådan kille skulle man tyvärr inte hitta i verkligheten, ni vet fictionals boys.
 
Quentins bästa vänner Radar och Ben verkade tråkiga i början. Men sedan gillade jag dem desto mer! Älskar att Ben blev kissnödig typ varje timme, för känner mig verkligen igen mig i han. För jag har överaktiv blåsa, så jag är expert på att bli kissnödig. Och oftast när jag som minst vill! Så den egenskapen hos Ben var rätt kul att läsa om! Radar var en data expert, som man själv skulle vilja ibland. Sen var han smart & han var verkligen en tillgång, när de behövde lösa problem.
 
Margo tyckte jag var extremt bitchig i början. Men samtidigt lite cool och självsäker. Men som de flesta växte hon i mina ögon. När man lärde känna henne, och förstod att hon inte alltid hade det lätt, så blev hon helt okej! Hennes bästis Lacey var rätt gullig!
 
~
 
Sen hela idén med boken! Att pappersstäder har en betydelse. Att allt hänger ihop! Sen att komma på allt! Det känns typ wow! Spoiler: Som att staden Agloe verkligen är / var en sådan där pappersstad. Att man satte dit dem på kartor ibland, fast de inte fanns egentligen. Anledningen var att sätta dit folk som kopierade ens kartor! Om jag fattade rätt.. men tror iallafall att Agloe - grejen är sann. Men vet egentligen vet jag inte säkert! Men coolt är det i alla fall, för visste inte om papperstäders betydelse. Slut på spoiler.
 
Så för att sammanfatta oss lite.. jag gillade den här boken! Det är inte en ny TFiOS, eller kanske ens favoritbok. Men jag gillade verkligen den här boken, den är en solklar fyra! Längtar efter att filmen ska komma ut! Ska bli så spännande!! Men jag rekommenderar den här boken om du vill ha spänning (av måttliga mängder) och kärlek. Samt livet däremellan och vänner. Jag vet inte om boken stannar hos en så länge, men läsvärd är den! Så John Green är fortfarande på "listan" med läsvärda författare.
~
Jag är hemma nu! Kom hem för någon timme sen. Bara så ni vet! För nu har jag tid att skriva inlägg igen. Kram! Har du läst boken? Vad tyckte du? Ska du läsa den? ♥

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...