Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

tisdag 23 september 2014

I taket lyser stjärnorna

 
Författare: Johanna Thydell
Förlag: Natur och Kultur
Utgivningsår: 2003
Serie: -
Sidantal: 222
Språk: Svenska
Originaltitel: I taket lyser stjärnorna
Genre: Ungdom, kärlek, cancer (här en mamma)
Övrigt: Utläst 17 September 2014
 
 
Jenna är 13 år och har precis börjat 7an och hon mer eller mindre undrar varför hennes bröst aldrig växer, stör sig på Ullis-Knullis och drömmer om Sakke snygg snygg snygg i 9an (och försöker räkna ut hur han ska falla för henne). Men det är inte det enda hon har att tänka på. Hemma hos Jenna finns det nämlingen en cancersjuk mamma, och hon är tvungen att visa sig stark för sin mamma. Men egentligen gråter hon inombords och vill bara att allt ska bli som vanligt. När Jenna var liten satte hon och hennes mamma upp stjärnor i taket som lyser och de brukade ligga och titta på dem tillsammans, och när Jenna en dag skriver en dikt på svenskan .. gömmer hon sedan dikten under en av stjärnorna. Med ett löfte. Om du dör mamma, då tar jag livet av mig. 
 
Omdöme: En helt okej bok.. som just handlar om det som står i beskrivningen. Men samtidigt så sjukt sorglig! Det är ett sånt känsligt ämne.. som verkligen berör (och ja jag grät). Bara tanken på att kanske förlöra min mamma gör mig gråtfärdig.. och sen att läsa och tänka att det kan lika gärna vara jag! Då börjar tårarna komma.. Jag har verkligen respekt för er som förlorat er mamma (eller någon annan nära släkting) eller har en cancersjuk närastående! Jag förstår verkligen er .. eller ja inte precis hur det känns.. men att det måste kännas hemskt.. och jag skänker er en varm styrke kram! ♥ Om det skulle hända min mamma.. jag vet inte vad jag skulle göra.
 
Boken får nog 3 stjärnor av.. för jag tyckte mer om boken Det fattas en tärning av Johanna. Men boken berör verkligen och får en att tänka efter! Läs även Förr eller senare exploderar jag av John Green .. för den berör ännu mer.. och är helt fantastisk! Bara läs den!

(Testar med en annan typstil på texten.. vad är bäst tycker ni? :) Vill gärna veta! )

2 kommentarer:

  1. Svar: Låna/köp/stjäl, whatever! Den är superbra och du kommer älska den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha, det ska jag! ;) boken kan nog vara lärorik!

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...