Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

onsdag 3 december 2014

8 saker du aldrig skulle våga

Författare: Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg
Förlag: Gilla böcker
Utgivningsår: 2014
Serie: -
Sidantal: 244
Språk: Svenska
Originaltitel: 8 saker du aldrig skulle våga
Genre: Vardag, 4 vänner, utmaningar
Övrigt: Utläst 28 November




Samma gamla vanliga klytchiga bild på boken jag recenserar. Jag vill gärna ta finare bilder (så dem sticker ut) eller bara finare. Just nu tar jag med min mobilkamera. Några tips alla bokbloggare? Eller bara duktiga fotografer? Help. Behöver tips så jag kan bli bättre! :)
~

Jamila, den tjejiga & lite hårda. 
Lisa, den sockersöta & som älskar att baka. Lite Paris & femtiotal över henne.
Vick, som älskar basket & att gå runt i converse.
Kay, som klär sig mer som en kille & är allmänt tuff. Hon är sig själv helt enkelt.

Ingen av dem 4 har varit ihop med någon, ingen av dem har haft sex, knappt hånglat ens. På våren i nian träffar de varandra i en stuga & bestämmer sig för att ge varandra utmaningar, och utföra dem, oavsett hur omöjligt det känns. De slutar ju snart 9:an i alla fall. Första gången blir det mest bara pinsamt, som att köpa kondomer och att smyga in i killarnas omklädningsrum. Men andra gången blir det väll lite värre & en aning allvarligare..

Boken handlar om vänskap framförallt, girlpower, att våga stå på sig själv & göra sånt som många anser är att gå över gränsen. Som kraven på att man ska vara snygg, sexig & fnittra hela tiden bara för att man är en tjej. Boken är rätt modern & anpassad till normer och sådant som finns nu.

Omdöme & Tankar:
Först & främst: vilken fin bok! Speciellt omslaget och vissa detaljer i böckerna. Like this:


Ja, en rätt dålig bild. Men ni ser där tjejernas namn står? De är väldigt fina & varje kapitel börjar med en av dem, beroende på vems perspektiv det är ifrån. Det var väldigt pretty tyckte jag. Även baksidan där tjejernas Manifest står, reglerna för utmaningen.

Men bokens olika perspektiv (kapitlerna) funkade bra, alla fick lika mycket plats. Ingen lämnades utanför. Jag älskade även att alla de här 4 har väldigt olika personligheter & jag tyckte verkligen om hur allt flätades samman på slutet. Det blev ett fint slut och man märkte då hur bra alla 4 verkligen passade ihop! Det var bra tyckte jag!

Boken var lätt att läsa & det var såklart spännande att läsa om deras utmaningar. Vet dock inte om jag skulle vilja gjort alla, haha. x) Sen är det bra att de tämjer på normerna (oskrivna regler). Att de går den vilda vägen. Man behöver inte alltid vara så himla perfekt, även om jag vet att man gärna vill det. Ha bra betyg, passa in, vara en bra syrra, en bra vän & massa annat, jag tror dem flesta fattar vad jag menar..
 
Men en bra bok, trodde kanske att den skulle varit lite mer spännande med utmaningar. Men, men. Enkel att läsa. Fin, fin. Älskar det enkla omslaget & de små detaljerna i boken. Sånna böcker är nästan alltid roliga att läsa. 3 stjärnor, eller något. :)
 

10 kommentarer:

  1. Din vill jag läsa! Och äga - ännu mer nu när jag såg hur snygg den är inuti :O ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! ;) Kanske något att sätta upp på önskelistan? Fast om jag minns rätt har du redan ett antal böcker där, haha! :) kram

      Radera
  2. Hej! Nu har jag dragit vinnare i min julkalenders två första luckor. För att se om det var du så tänkte jag att jag länkar båda tävlingarna (så kan du gå in på den/de du deltagit i!)

    http://www.sannasrum.se/premiar-for-sannas-julkalender-2014-lucka-1/
    http://www.sannasrum.se/sannas-julkalender-2014-lucka-2/

    Glöm inte att delta i de andra luckorna också, du hittar alla här:
    http://www.sannasrum.se/category/tavlingar/sannas-julkalender/

    SvaraRadera
  3. Jag verkligen läsa den här! Den verkar så bra - och snygg! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! :D Jag håller med dig att den är verkligen finfin och bra! :)

      Radera
  4. Svar från inlägg på min blogg: tyvärr är det fullt i julkalenderbloggstafetten för i år...
    Allt gott,
    Sofie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, vad synd! :/ Var det några som fick adventsluckorna också? :)
      Om jag gör det ändå, för mig själv .. skulle det vara kul om du nämnde det på din blogg! (För dem som är intresserade!) / Kram Hannah

      Radera
  5. Men du kan såklart skriva om detta ändå! :)

    SvaraRadera
  6. Svar: ja, fet är spännande att man kan tycka lika:) själv trodde jag de skulle göra fler utmaningar (trots den avslöjande titeln på boken...) hade nog inte vågar göra någon av utmaningarna när jag var i deras ålder, haha :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag trodde också från början att det skulle vara fler utmaningar.. men ja titeln avslöjade det! Fast man tänkte ju att titeln kanske bara fick det namnet, det behövde ju inte betyda något. ;) Jag är väll i deras ålder nu.. och njaaa jag vet inte. haha.

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...