Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

lördag 30 januari 2016

Bloggstafett: Askfödd

Och där tog jag emot stafettpinnen från Books and Knitting! Idag är det min tur att ha äran att skriva om boken Askfödd, skriven av Sabaa Tahir och utgiven av vårt kära förlag B. Wahlströms, som valt att hålla i den här bloggstafetten. (Jag avslutar härmed också den här bloggstafetten!)


Enligt mig så är ju själva läsupplevelsen viktigast. Viktigare än att ha läst ut boken. För vad vore en bok om man inte gillar att LÄSA den, utan bara läser för att läsa ut den och bocka av slutet? Hänger ni med?

Därför så valde jag att inte stanna uppe tills 3 i natt för att stressa ihjäl mig över att jag MÅSTE läsa klart. Jag läser inget vidare under press. Jag läser då bara för att läsa, och njuter då inte ett skit. Ursäkta ordet. Men så ja, jag valde att njuta av boken och skriva om vad jag gillar med den just nu! Bättre det, än att strunta i att skriva totalt! (Det känns även inte rättvist att förstöra chanserna för en stackars fin bok) Och då en liten recension inte ska spoila allt för mycket, så spelar det ju i principen ingen roll hur slutet är? Skämt åsido. Slutet spelar in på vad jag tycker om boken i helhet, men det är själva processen dit som är viktig också. Och vad karaktärerna, handlingen, känslorna och beskrivningarna uppfattas av mig. (Har kommit in ca 3/4 i boken, ca kanske 100 riktiga sidor kvar, då jag läser i en e-bok)


Kan förresten säga att när jag begav mig in på bloggstafetten, så hade jag ingen aning om vad boken handlade om och visste inte ens om den överhuvudtaget. Hade därför inte skyhöga förväntningar, vilket var väldigt bra!


Askfödd handlar om Laia, vars föräldrar blivit dödade av Imperiet. Det skoningslösa Imperiet, som är en värld av aska där olydnad straffas med döden. Som om inte det var nog så dödas hennes morföräldrar vid en räd och hennes bror Darin förs till fängelse, där han sitter anhållen för landsförräderi.

Laia har ingen kvar. Hennes bästa vän Zara är borta. Hennes syster är också död. Snart är hennes enda bror och sista släkting död. I hopp om att ändra ödet och rädda hennes bror, så söker hon upp motståndsrörelsen. Rebellerna vars enda vilja är att störta Imperiet, för att lärda inte längre ska behöva lida och dödas. Med motståndsrörelsen gör hon upp en plan - som kräver att hon ska bli en slav.

Elias går på Blackcliff. En millitärskola där brutala masker tränas upp. Maskers vars uppdrag är att döda och våldta hur mycket de vill. Elias är uppvuxen bland de vanliga döda, hos stamfolket som berättar sagor om naturens alla väsen. Nu på senare tid så hör han dock hemma hos sin morfar och hans mäktiga familj.

Men Elias vill egentligen allra mest desertera. Han vill fly, även om det skulle kosta hans liv. Aldrig att han tänker tjäna Imperiet eller kommendanten - hans egen mamma.

Askfödd skrivs för det mesta i kronologisk ordning. Sabaa Tahir varvar kapitlena med Taias och Elias perspektiv. Deras styrka, mod och vilja vävs fint tillsammans. De vill båda ha samma sak - frihet.

 
Klicka på kartorna för stor bild :-) Den till vänster är från e-boken och den högra är härifrån.


Vad tycker jag än så länge då?

Jag gillar verkligen hur fint Taia och Elias tankar och allt vävs samman. För om något händer med Taia, så brukar man delvis få en liten kik på det från Elias perspektiv. Det gör att handlingen blir väldigt spännande, att det blir driv i den! Man vill helt enkelt läsa mer!

Platsbeskrivningarna är underbara! Jag kan nu riktigt föreställa mig hur deras värld ser ut, och just vissa platser på Blackcliff kan jag föreställa mig exakt. Då det tog ett tag innan jag kom in i boken, så jag kände inte riktigt det här i början. Men nu gör jag det, och det är bra gjort av författaren. Jag kan även bl.a. föreställa mig huset där Taia "bor" i.

Karaktärerna då? Laia är helt okej. Lite naiv ibland kanske. Men just nu så håller hon verkligen på att utvecklas som person, att bli modigare, vilket är bra! Men jag förstår verkligen hur hon känner sig, för om jag var i hennes sits, så skulle jag antagligen vara precis som hon.

Elias gillar jag verkligen, på något sätt så njuter jag mest av hans kapitel. Det känns som att hans tankar är mest lika mina, som att vi har någon samhörighet. (Att stå mellan två val och sånt) Vilket är lite konstigt, jag är ju inte precis en kallblodig soldat. Men hans tankar är väldigt intressanta. Han verkar så himla snäll också!

Sen har vi alla bikaraktärer. Helene, Kommendanten, Keenan, Mazen, SanaIzzi, Darin, Spiro Teluman, alla Augurer och Elias kära vänner Faris, Dex, Demetrius och Leander. (för att nämna några!) Alla har de sina egna personligheter som verkligen står ut och gör de intressanta. Det måste inte vara en speciell förmåga eller egenskap, utan hur de pratar och uppför sig. De känns verkligen som verkliga personer. En person pratar oftast på ett visst sätt och med sina egna fraser, och det är ju så som man känner igen just den personen. 

Nu så har jag ju inte läst klart denna, men JUST NU så gillar jag den, och kan rekommendera! Känns dock inte som en ny favoritbok, för den påminner lite om alla dessa dystopier, men den är samtidigt något nytt. Och jag tror att det här kan bli riktigt bra! För det känns som att det bara kan bli ännu mer spännande! Upptäckte nu att den här boken var på 500 sidor, trodde den var på ca 400... (OBS. om jag sen ska läsa uppföljaren så måste jag ha en fysisk bok. E-böcker ger mig huvudvärk. Och ja, det är sant)


 
Askfödd | Serie: #1 av möjligen 3 | Sabaa Tahir | B. Wahlströms, 2015 | 540 sidor | Orig. An Ember in The Ashes

Ni som läst Askfödd, vad tycker ni? Några som planerar på att läsa den, eller kanske blivit riktigt sugen på den nu efter att läst alla underbara bloggares inlägg? PS. HÄR HAR NI EN UNDERBAR TUMBLR INSPIRERAT AV BOKEN!!!

Uppdatering: Recension av Askfödd - Sabaa Tahir: Del 2 (för att se vad jag tyckte om boken när den väl var utläst!)
                 

1 kommentar:

  1. Hej,

    Kul att du är med och tävlar! Glöm inte av att vara med i de olika deltävlingarna för att samla poäng. Fyra av sex ligger nu uppe på bloggen och de sista kommer på måndag och onsdag. Lycka till!

    SvaraRadera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...