Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

fredag 16 januari 2015

Maze runner: I vansinnets öken #2

 
Författare: James Dashner
Förlag: Semic
Utgivningsår: 2014
Serie: Maze runner #2
Sidantal: 355
Språk: Svenska
Originaltitel: The Scorch Trials
Nyckelord: dystopi, spänning, relationer, kärlek, vänskap, massvis med svårheter
Övrigt: Utläst 10 Januari 2015
 
 
 
Den andra delen i serien Maze Runner fick bli den första boken jag läste i år! Så man kan säga att det här blir den första riktiga recensionen i år, då jag läste ut det händer nu, låt vargarna komma & jägaren förra året. Så de räknas inte till 2015.
 
Jag varnar för spoilers när det är en fortsättning på en serie. Den här kan avslöja saker från första boken, eller den kommer att. Läs recensionen på första boken Maze Runner : i dödens labyrint här.
 
~
 
Jag vet inte, men jag har dragit mig lite för att skriva den här recensionen. Vet inte riiiktigt varför. Men jag är osäker om jag gillade den eller inte. För en person radade upp dåliga saker med boken, & då började jag såklart fundera om jag gillade den eller inte. Det är vissa saker som man undrar & varför de inte gjorde vissa grejer. Men aja, får snacka mer om det senare. Nu till handlingen..

~

Den första boken slutar med att de lyckas fly från labyrinten & att de räddas av ett antal personer som tar dem till ett ställe som är säkert, och lovar dem att allt kommer bli bra. Även att Thomas (huvudkaraktären) och hans vänner skulle få sina liv tillbaka..

Men allt var lögner & eländet fortsätter. Är man förvånad? Haha ..nej! Organisationen som ligger bakom allt kallas WICKED. Som betyder typ : World in catastrophe.. något mer! Och Thomas & hans vänner ingår i deras tester, som de inte vet så mycket om .. bara att det enda viktiga är att överleva! De bästa och smarta överlever & ska få boten.

De får i alla fall veta att de lever på en nu mera bränd jord, som är förstörd av naturkatastrofer, klimatförändringar och en sjukdom. De alla som boken handlar om har sjukdomen, och det är boten mot det som de vill ha. För att få boten ska de korsa en öken och ta sig till andra sidan, på 2 veckor. Under resan så träffar de på alla möjliga hemskheter, vrak, oväder .. you name it. Och frågan är ju om de någonsins kommer att bli fria? Kan Thomas försvunna minnen hjälpa dem? Läs för svaret!

Omdöme & Tankar:
Som jag nämnde, jag vet inte riktigt vad jag tyckte om den här. Ni har kanske läst min lilla tanke om boken på goodreads, som ni hittar här. Där skrev jag verkligen ut om mina känslor och tankar. Så jag råder er att läsa den för att veta hur jag kände precis när boken var utläst.
 
Men jag gillar såklart boken! Den var liiite långtråkig & långrandig när de gick genom öken, men blev mer spännande när de kom fram till "staden". Sen undrar man varför Thomas inte pratade i tanken med den nya killen Aris (?), när han & Brenda tappade bort dem andra. Liksom, där blev man lite irriterad. När det kunde gått så mycket enklare om de tänkte efter lite.
 
Något jag dock inte gillar heller är att Thomas var inte lika mycket med sina vänner. Jag kände inte kärleken till varken Minho eller Newt. Och Newt hamnade verkligen i skymundan, han som verkar så söt! :( Han & Thomas hade ju varit som bästa vänner innan, synd att deras relation inte var som i första boken! Minho, ja han förändrades massor. Han verkade väldigt chill i labyrinten, men när han blev ledare blev han hård & ibland lite rädd för han. Ja jag gillade han bättre förr. :( Det hela handlade mycket om Thomas. Vilket var lite synd , hade velat ha hans vänner med lite mer. Men nästan alla vänner förändras, man vet inte riktigt vart man har dem. Om man kan lita på dem eller inte? Samtidigt upptäcks nya vänner , & fiender.
 
Men jag gillar väll boken. Tyckte första var bättre, like in all series. Kommer såklart läsa sista för måste ju få reda på hur det går och om allt elände kommer att ta slut för dem. Ibland hatar man ju nästan Wicked, usch. Som slutet.. man tuppade nästan av. Det går inte att lita på dem alls. Förresten vet något när sista boken kommer ut, på svenska? :) Har inte sett något..
 
haha, vilken fin bild. *ironisk*
något jag inte märkt är att på första boken står det inte dens namn
vilket det gör på den andra. Här den översta.. & lite synd enligt mig.
btw första punkten på läsutmaning 2015 - avklarad! :D yay
 

2 kommentarer:

  1. Jag ser fram emot att läsa den, måste få reda på vad som händer näst. :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra! :D haha ja, man vill ju veta hur det ska gå! De där 2 första kapitlerna som man fick testläsa (i första boken) gjorde ju en bara ännu mer spänd! :) Har du någon aning om när sista boken kommer ut på svenska? kram

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...