Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

torsdag 23 juli 2015

Avdelning 73

Författare: Sofie Sarenbrant
Förlag: Massolit förlag
Utgivningsår: 2015
Serie: Emma Sköld #4 (av åtminstone 5, vet bara att en till ska komma ut i serien!)
Sidantal: 364
Språk: Svenska
Originaltitel: Avdelning 73
Nyckelord: deckare, vardag, vänskap, syskonskap, kärlek, polis och framförallt spänning, då det är en deckare!
Övrigt: Utläst 5 maj 2015
 
 
Förlåt för kanske inte den bästa bilden - men hann inte ta någon annan jag lämnade tillbaka den på biblioteket!
 

Handling från bokus + lite mig:
Boken handlar om kriminalinspektören Emma Sköld som vaknar upp på sjukhus efter fem månader i koma. Det sista hon minns är att hon lämnade sin fyra veckor gamla dotter hemma och åkte till stallet för att rida. Under Emmas frånvaro har hennes sambos förra flickvän tagit på sig rollen som ny mamma. En uppgift hon trivs alltför väl med. Men det är Emma dock inte medveten om, då Emmas sambo Kristoffer håller det hemligt. Emma försöker samtidigt febrilt tvinga fram minnen av ridolyckan och blir allt mer övertygad om att ett brott har begåtts. Men vem skulle vilja henne något illa? Med hjälp av hennes kollega Nyllet börjar hon utreda det smått själv. Så länge Emma befinner sig på intensiven är säkerheten rigorös, men när hon flyttas till avdelning 73 kan vem som helst komma henne nära ...
 
Handling och tankar:
Oj, oj, oj. Här har vi en författare som verkligen kan skriva deckare. Eller, ja hon är den ända jag läst deckare av, men det är en annan femma. Många gillar i alla fall henne.
Så här skrev jag på goodreads:
 
"Sofie Sarenbrant - du är min deckardrottning! Har läst alla hennes fysiska böcker och gillat alla. Hon är expert på att LURA läsaren GÅNG på GÅNG. (åtminstone jag ..) Blev lurad 1 gång i alla fall. OCH jag blev riktigt lurad på slutet! Slutet är hemskt, spännande, förkrossande och mitt bokhjärta gör ont! Slutet är nästan i klass med TFIOS - fyfan! Jag har hundratals frågor - och TACK OCH LOV så ska det komma en fortsättning, vilket jag inte visste när jag läste ut Avdelning 73. Men det ska det - och jag LÄNGTAR. LÄNGTAR. LÄNGTAR. (Det ger i alla fall svar på en av mina frågor)

Karaktärerna är underbara - och Nyllet växte verkligen i mina ögon! Han är så omtänksam, rolig och rätt söt för att vara runt 40. (potentiell pojkvän, om han vore yngre) Haha. Han skulle aldrig göra någon illa med flit! Sen gillar jag Emma självklart, har lite svårt med Kristoffer och Emmas pappa kom jag överens med sådär. Han var alldeles för lättlurad - han har ju liksom varit högst inom länspolisen!"

Många tycker att det är alldeles för mycket relationsdrama i Sarenbrants böcker, och i just denna kan jag hålla med! Det var inte riktigt lika mycket deckare och spänning som i hennes föregående böcker i serien. Men boken slutade i ett riktigt cliffhanger - så jag hoppas att nästa bok i serien blir rysligt bra!! För den här boken var okej, helt klart! Mer än okej. Den här boken sticker ut sig lite ur de andra böckerna i serien, för i denna så är det Emma själv som utsätts för ett brott = det blir ju inte samma slags deckare då. Jag skrev ju att jag gillade Nyllet ovan, och om jag minns rätt så har jag alltid gillat han! Han var den rolige tror jag, i de föregående böckerna.

Så för att sammanfatta så gillar jag verkligen den här serien! Den är läsvärd, helt klart. Kanske inte Sofies bästa bok, men alla har väll dalar. Jag gillar även att boken skrivs ur olika perspektiv, som hennes tidigare. Ibland får man läsa den skyldiges perspektiv och så. Det står ju inte alltid vems perspektiv det är, så det gör det mer spännande. Jag tror aldrig att jag lyckats gissa rätt på vem den skyldige är förövrigt ... så kanske något för er som vill ha en riktig utmaning?
 
Någon som läst den här? Eller något annat av Sarenbrant? Vad tycker ni?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...