Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

fredag 26 juni 2015

Femtio nyanser av mörker #2


Författare: E L James
Förlag: Nordstedts (Tack för rec-exet!)
Utgivningsår: 2012
Serie: Femtio nyanser #2 (av 3)
Sidantal: 383 (i e-boken)
Språk: Svenska
Originaltitel: Fifty shades darker
Nyckelord: erotik, vardag, kärlek, vänskap, att förändras för den man älskar, att utvecklas som person, att börja först vem man egentligen är
Övrigt: Utläst 12 april 2015 (ehhh...)
 
 
Recensionen innehåller spoilers från den föregående bok i serien! Recension på den här.
 
Den första boken - femtio nyanser av honom - slutar med att Ana lämnar Christian. Hon stod helt enkelt inte ut med hans kontrollbehov och mörka hemligheter. Den här boken börjar med att Ana Steele precis har flyttat till Seattle, efter att i första boken precis tagit sin universitetsexamen. I Seattle har hon fått jobb på bokförlaget SIP. Hon överlever flera dagar utan Christian - även fast han upptar alla hennes tankar. När han vill träffa Ana igen och erbjuder henne skjuts kan hon inte neka honom. Hon har ju faktiskt ingen bil, så varför inte acceptera skjutsen?
 
Både Ana och Christians kärlek är stark, och snart förlåter Ana Christian och inser att han har förändrats samtidigt som hon får veta mer om hans förflutna och varför han har blivit som han är. På Anas jobb finns även en alldeles för närgången chef, som verkar vara ute efter Ana och hennes kropp. Samtidigt springer en av Christians ex runt med en pistol och även hon verkar vara ute efter Ana. (på dock ett annat sätt) Sen finns det även en Christian i närheten, som har svårt att hålla blicken ifrån henne, för han är extremt överbeskyddande i den här boken. Med allt det här på hjärnan så kommer även Ana att behöva ta en del beslut, speciellt ett viktigt. hur ska det gå för henne?
 
Den här boken handlar speciellt om att utvecklas som person, samt att börja förstå vem man egentligen är. Även att en person förändrar sig själv, för sin kärlek. Att alla kan förändras om de verkligen vill, på både bra och dåliga sätt.
 
Omdöme och tankar:
Jag vet inte riktigt vad jag ska säga - men när jag tänker på den här serien så känner jag bara kärlek! Trots all negativ kritik, som den första boken fått, om att Christian ska vara en typ kvinnoförnedrande typ, nej men att han inte visar upp bdsm-livsstilen rätt och sådant, (att han helt enkelt är hemsk) så visar han i denna bok att han kan förändras - OCH att han VILL det. Och alltså det får mitt hjärta att smälta lite. För alltså hans kärlek till Ana ♥ Anas kärlek till Christian ♥ De är så söta! Det är ju som en berg- och dalbana ibland, men det är väll det för de flesta par, kan jag tänka mig.
 
Christian var kanske lite brutal i första boken, fast alltså SÅ hemsk tycker inte jag att han var, för han visade ju faktiskt sin kärlek till Ana redan då - även fast ingen av dem visste om det. Så Christian är mer än okej i Femtio nyanser av mörker! Och det är inte så jätte mycket mörker, om man jämför med första boken.
 
Men jag tycker nästan att alla som föraktade första boken, borde kanske ge den här boken en chans! För Christian förändras och alltså det är värt att läsa om. Det blir inte lika mycket BDSM i den här, han bryr sig om Ana och han gör verkligen klart att hon är den enda han älskar.
 
För att sammanfatta så tycker jag om den här serien, verkligen! Och jag tycker om den här boken med, självklart. Själva boken var liiite seg emellanåt och ibland blev det för rörigt. Men jag läste den på datorn under kanske två veckors tid, och det påverkar ju också. (svårt att minnas vad som hänt t.ex.) Men jag gillar boken fortfarande! Ska snart läsa sista boken ♥ Råkade bli spoilad på en wiki-sida skapad av ett fan, och om det stämmer kommer sista boken bli VÄLDIGT spännande. IIHHHH. Och sorglig. Den delen kommer nog bli lite smärtsam..
 
Har ni läst någon bok ur serien Femtio nyanser? Vad tyckte ni? Har ni sett filmatiseringen av den första boken? Jag har sett den, och det är så kul att få se en bok bli till film :') (jag hade ju precis läst ut den första boken, när jag såg filmatiseringen - och det var ju extra kul när man redan hade boken i tankarna! Längtar tills de andra delarna filmatiserats :D)

2 kommentarer:

  1. Jag förstår (nästan) inte varför så många ogillar den här serien, visst lite mycket bdsm & så ibland och lite brutal är Christian mot Ana ibland, men deras kärlek till varandra...den är ju typ underbar.
    Tredje boken är min favorit i trilogin, älskade den verkligen!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaa, jag håller helt med! Åhh, nu är jag ännu mer pepp på sista delen! kraam <3

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...