Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

söndag 8 mars 2015

Bloggstafett: Internationella Kvinnodagen - 8 Mars ♀

 
Jag är med i Kulturkollos bloggstafett (som blir min första bloggstafett ever!) Bloggstafetten handlar om den Internationella Kvinnodagen! Läs mer om stafetten här!
 
~
 
I samhällskunskapen i skolan så har vi precis läst om den grekiska antiken. Redan då behandlades kvinnor dåligt. I Aten fick kvinnorna varken sminka sig eller klä upp sig, de skulle hålla sig i bakgrunden och försöka att inte synas överhuvudtaget. Kvinnornas viktigaste uppgift var att ta hand om hemmet och att föda ungefär 5 barn, som kunde ärva huset eller bli en elitsoldat.
 
Men trots att Aten var världens första demokrati, hade inte kvinnorna något att säga till om, de fick varken yttra sin åsikt eller vara med och rösta. Det var bara fria män över 20 som hade rätten att rösta och slavar och utlänningar fick inte heller rösta, liksom kvinnorna.
 
Det som jag tycker är hemskt är att den grekiska antiken ägde rum för 2000 år sedan och i vissa delar av världen behandlas kvinnorna precis lika dåligt som i Aten. Hallå, det har gått hela 2000 år, och inte ett skit har hänt. (förlåt svordom!) Men tänk er, 2000 år har gått och i princip har det inte skett någon förändring!! Det är ju hemskt, att det inte har blivit någon skillnad under denna långa tid. Det kan inte bara vara jag som tycker det! Kvinnor har väll överhuvudtaget behandlats illa under hela människans liv. Men jag tog upp antiken, just för att det ämnet har varit aktuellt för mig just nu.
 
 
I Sverige har vi av det kvinnliga könet det bättre, än i exempel Afrika eller något fattigt land. Kvinnor ska ta hand om hushållet, ta hand om ungar och oftast laga mat. Sen är det ju ännu hemskare att alla kvinnor inte har rätt att säga vad de tycker.
 
Men i Sverige så har vi kvinnor det lite bättre, men det finns fortfarande brister. Jämställdheten är inte alltid på topp, särskilt inte när det kommer till alla dessa arbeten. Varför ska vi kvinnor tjäna mindre om vi i princip gör samma jobb som en man? Och vi kanske till och med gör jobbet bättre i vissa lägen. Självklart finns det jobb som passar en man bättre, jag tänker mig jobb där man behöver vara fysisk stark , men om det nu finns en kvinna som verkligen klarar av det jobbet, ska ju hon inte behöva få mindre betalt! Hon borde ju istället få cred, om jag får säga mitt..
 
 
En viktig del i stafetten var att man skulle lyfta fram och uppmärksamma kvinnor som har stor betydelse för en. Jag nu direkt kommer inte på någon speciell person. Men min mamma har en väldigt stor betydelse för mig, och jag tror inte jag är ensam om det. Hon är ju oftast ens egen hjälte, att hon oftast tänker på sina barn före sig själv och att hon är så stark, både fysiskt och psykiskt.
 
Någon känd person vet jag inte riktigt, men alla dessa artister och stjärnor som vågar gå sin egen väg ska ju ha cred. Beyonce, Rihanna, Lady Gaga m.fl. Dem är just tjejer som är stolta för att dem är det och är därför så himla coola. Sen Clara Henry - Youtubefenomenet som vågar prata om mens. Hon är ju underbar!
 
Om vi tänker på den fiktiva delen, så tänker ju jag på bokkaraktärer direkt. Det finns så många! Tris från Divergent, Katniss från Hungergames, Helena från Starcrossed-serien och Hazel från TFiOS bara för att nämna några av alla underbara tjejer.
 
 
I min text om antiken och det, så lyfte jag väll inte precis fram några kvinnor. Men jag tycker man ska ägna en tanke åt alla kvinnor på jorden, både de som lever och de som levt. ♥ Jag jämförde väll hur det är idag med då. Men som sagt, helt sjukt att det fortfarande är likadant idag som det var på antiken. Nu påstår jag inte att det är lika dåligt, för vissa kvinnor har det bra. Men det finns dem som fortfarande trycks ner i vissa delar av världen! Vilket är hemskt!
 
Det är faktiskt ganska svårt att veta hur vi här i Sverige kan hjälpa kvinnor i andra länder. Men först och främst kan vi ge kärlek och omtanke till kvinnor vi känner. Sen så finns det en organisation som heter Plan. Där stödjer man kvinnor. För att komma till deras sida klicka här. Det är ett tips från mig! Man kan köpa ett armband med Plan och jag tror att man skänker pengar till flickor som just behöver pengar. (I alla fall deras kampanj Because I am A Girl)
 
Nästa på tur i bloggstafetten är bloggen Tankar från mitt fönster! Hennes inlägg kommer upp klockan 14:00, så håll utkik! Jag tackar för mig och jag hoppas att ni tyckte jag hade något vettigt att komma med, haha! Kul och nyttigt var det i alla fall! Be proud Girls!
 
Och kom ihåg en sak, att ge ett löfte hjälper inte, utan det handlar om att göra saker eller låta saker hända. Skänk pengar till utsatta flickor, ge kärlek till din fru, ge henne komplimanger, gör henne lycklig. Eller om du nu är chef .. kanske du ska ta och tänka över det där med skillnaderna i lönerna? Kvinnor ge kärlek till alla era vänninor. Låt kvinnorna få vara lyckliga världen över, även fast det kanske bara varar i en ynka dag! Do stuffs! ♥



16 kommentarer:

  1. Ett historiskt perspektiv är alltid intressant! Jag tror som du, att för många är våra mammor våra kvinnliga närmaste förebilder. För mig är också min dotter en förebild, hon är den klokaste kvinna jag känner <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! :) Jo, det kan nog stämma. Och vad fint med att din dotter är din förebild! Jätte fint skrivet, den första jag hört som sagt det. ♥

      Radera
  2. Jag håller med Lotten, alltid intressant med ett historiskt perspektiv :) Sedan är det hemskt att se hur lite som har förändrats i vissa delar av världen.

    Mycket klokt i ditt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du tyckte det var intressant! :) Ja, jag håller verkligen med. :/
      Tack så mycket, glad att jag fick ihop något vettigt! :)

      Radera
  3. Ett sånt fint och tänkvärt inlägg du fick ihop! Min mamma är absolut min egen hjälte, så du har nog rätt i att det är så för många! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack så mycket Elvira! :) Ja, precis.. Hade det på känn, haha ;)

      Radera
  4. Ja, jag undrar när allt började. När tog männen all makt och bestämde diktatoriskt att kvinnor enbart skulle få finnas till för att föda nästa generation? Har det alltid varit så? I många tusen år?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man undrar ju! :/ Hemskt är det, och det verkar ju ha varit så i ungefär 2000 år, åtminstone. Det var dock lite mer jämställdhet i de fattiga familjerna under antiken, för där var väll deras motto att överleva, så alla behövde hjälp till. :)

      Radera
  5. tänk att männen alltid bestämt...

    SvaraRadera
  6. Så intressant att läsa ditt inlägg! Du har ju rätt - alla kvinnor har betydelse och förtjänar att bli tänkta på. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra & kul! :) Ja, det har dem! :)

      Radera
  7. Intressant med historisk vinkling, :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra! Tänkte att när man är lite påläst om antiken, så kunde man ju dra nytta av det, haha. :) Sen lite egna tankar däremellan.

      Radera
  8. Bra sagt om att man ska göra något aktivt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! :)
      Det handlar ju inte bara om just det här ämnet, det gäller att göra saker överhuvudtaget! Jag tänkte på samma sak när jag funderade över jordens miljö! Det handlar ju om att sortera och göra grejer, istället för att hoppas på att jorden blir bättre ändå. Sverige och vår riksdag borde kanske ha det i åtanke, vi kanske skulle börja göra lite för miljön..

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...