Drop down menu

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

söndag 15 mars 2015

Femtio nyanser av honom #1

 
Författare: E L James
Förlag: Norstedts (Tack för rec-exet!)
Utgivningsår: 2014 
Serie: Femtio nyanser #1
Sidantal: 533
Språk: Svenska
Originaltitel: Fifty shades of Grey
Nyckelord: kärlek, vardag, erotik
Övrigt: Utläst 9 Mars 2015
 
 
 
 
Nu har även jag läst första boken till serien som varit ett världsfenomen (typ!) och som precis kommit ut som film på biograferna. Jag tror nog de flesta känner till serien Fifty shades vid det här laget! Jag kände helt enkelt för att även jag läsa första boken, så jag beställde den som rec-ex och e-bok från Nordstedts, då jag inte hade lust att läsa den som fysisk bok.. lite smått pinsamt. Tack för rec-exet i alla fall!
 
~
 

Litteraturstudenten Anastasia Steele blir tvungen att intervjua den framgångsrike Christian Grey, som jobbar på Grey Enterprises Holding Inc, bara för att hennes bästa vän blev sjuk. Under intervjun blir Anastasia både attraherad och skrämd av Mr. Grey.. och hon är övertygad om att intervjun blev dålig, samtidigt som hon försöker glömma bort den intensiva Mr. Grey. Men en dag dyker han upp på hennes jobb och livet tar en stor vändning.
 
Anastasia - även kallad Ana - blir förskräckt när hon inser att hon blivit kär i Christian och när han säger att hon ska hålla sig borta från honom, blir hon bara mer intresserad av han. Hur ska hon kunna hålla sig borta från den hon älskar?
 
Men det finns ett problem. Grey plågas av sina inre demoner och styrs av sitt kontrollbehov. Genom deras passionerade kärleksäventyr lär sig Ana mer om sina egna begär, samtidigt som hon lär känna de mörka hemligheter som Grey håller dolda för världen. Hur ska det sluta?
 
Omdöme och tankar:
Kort sagt, jag gillade boken! Trots allt det där sexet, som faktiskt inte var lika mycket av som jag trodde det skulle vara. Det var positivt!
 
Men alltså, handlingen var det inget fel på, gillar det lite spännande sättet som de träffas på. Sen så gillade jag faktiskt karaktärerna. Ana, som var söt, rolig, oskuldsfull och som stod på sig själv. (Gillade verkligen hur hon vågade säga emot den ibland läskige Mr. Grey) Hon var helt enkelt rapp i munnen! Det gillade jag.. (Christian sa något liknande)
 
Sen så gillade jag Christian Grey också. Han hade verkligen typ 50 olika sidor. Och ja alla gillade man ju inte. Ibland var han både charmig och omtänksam! Han brydde sig helt enkelt om Ana! (även fast han ibland blev som en stalker, så var det lite gulligt) Men när han blev det där kontrollfreaket och den där människan som gillade BDSM, så var han inte lika söt längre. Men bortsett från det så var han en fin kille, han hade sina stunder då han var rolig. Man undrar ju verkligen vad som finns det under ytan, och varför han har ett sådant kontrollbegär.. och jag antar att jag måste läsa nästa bok i serien för att komma närmare svaret. Så någon gång ska jag nog fortsätta läsa serien.
 
För enligt Vilma innehåller de andra böckerna i serien inte lika mycket sex. Så de kan nog bli helt okej att fortsätta läsa serien. Förövrigt var det Vilma som fick mig att "våga" läsa böckerna, för att hon helt enkelt är lika gammal som mig. Så jag kände mig inte så weird om jag också skulle läsa boken. Jag kände att jag inte var ensam, haha! ♥
 
~
 
Något som var väldigt kul att läsa i boken, var deras mailkonversationer. Där fick man verkligen se Christians humor. Han var mer normal där! Ja, de innehöll mycket humor och ibland var de rätt söta när de skrev till varandra. Sen så gillar jag att Ana lyckades förändra Christian lite! Han gick med på en del saker, som han inte gjort förut. Så jag tror nog att det finns en ödmjuk Christian någonstans djupt under utan.
 
Men för att sammanfatta.. boken var helt okej att läsa! Ibland blev det för mycket sex, men i vissa stunder var det helt okej. Gillar karaktärerna och relationerna är helt enkelt spännande, om inte lite kusliga ibland. (Christian och Ana) Men alltså man ville läsa boken, det var raskt tempo! Så inte seg helt enkelt. Kommer nog någon gång i framtiden läsa andra och sista boken i serien.
 
Vill bara klargöra.. att jag inte läste boken för sexet. Vill inte att man ska få fel uppfattning om mig, haha. ♥ Någon mer som läst den här boken? Som faktiskt fått rätt dålig respons, trots att den är så hyllad världen över. Lite konstigt!
 

2 kommentarer:

  1. Kul att du nämnde mig & att det var jag som fick dig att läsa boken (känns både lite positivt & negativt där, eftersom boken är som den)! ^^

    Alltså JAG tyckte att det var mindre sex i andra & tredje delen, fast det kan ju kanske bero på att man typ har vant sig vid det. Jag tyckte i alla fall att det var mer annat, mer känslor, mer spänning - mycket bättre.

    En jättebra recensioner för övrigt! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så! Och ja.. Det kanske känns lite negativt för dig, men don't worry! Jag tycker bara att det var positivt, haha. :)

      Jo, det kan ju vara så att man mer vänjde sig, och det är ju bra i och för sig! Och sen att du tyckte de var bättre också, är ju bra! Skulle vilja få veta om det finns någon fin Grey långt där inne i han. Även fast han charmar än redan! :)

      Åh, tack så mycket! <3 det betyder guld! Tror du är bland dem första som säger de förövrigt .. Haha. / kram på dig! :D

      Radera

Här kan du lämna en söt liten kommentar! ♥ Det kan vara saker som att du gillade inlägget, någon bok som verkar intressant, ett boktips, jag har ett tips till din blogg eller om det är något som ser konstigt ut eller inte funkar. Feel free to write, om vad som helst. För lite längre frågor eller något annat kontakta mig på : Hannah.blogg14@gmail.com , annars går det i kommentar! :) PS. Kryssa i "AVISERA MIG" för att få ett mail när jag svarat på din kommentar!

Du gillar kanske även:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...